Monday, October 31, 2011

Bếp Chay Thanh Nhẹ: Miến chay - Vietnamese vegan crystal noodle soup (Hồng Hương)

Miến chay - Vietnamese vegan crystal noodle soup (Photo: VietNamAnChay.com)
Vegan Mofo: Day 31
Vietnamese vegan crystal noodle soup

It's the end of Vegan Month of Food 2011 but only the start of a journey for many of us. We've come to learn that ethical vegans are among the loveliest beings, and the support and generosity emanating from the vegan global community feels like Heaven indeed. 

For Vegan Mofo fans, we bid adieu this year with the Vietnamese vegan crystal noodle soup. It's very easy to make.

Sautée 1 cup of sliced soy protein (it's sold frozen; you would need to cut into thin slices) in 1 tablespoon vegetable oil. Season with 1 teaspoon of sea salt (or vegan fish sauce). Stir once, then set aside. In 2 cups of boiling water, add 1 tablespoon of vegetable seasoning powder. Add 2 cups of soaked crystal noodle (also called bean threads). Bring to a boil, add the soy protein back to the pot, then season again to taste. Quickly turn off heat. Serve in a medium bowl, garnish with chopped cilantro and black pepper.

It is almost like cooking instant noodles. 

We all love life, and so may life flourish in the spirit of great Love.
See you around.  

Miến chay (Hồng Hương)

Gà là một sinh vật tương đối nhỏ bé nhưng có trí thông minh như một em bé khoảng 3 đến 5 tuổi. Người ta ăn gà nhiều trên thế giới và như vậy có nghĩa là phải giết nhiều. Khi ăn chay, chúng ta không phải tham gia vào vòng sinh tử đó.

Món miến gà chay (bún tàu) có thể nấu nhanh như nấu... mì gói. Chúng ta chỉ cần 1 chén chất đạm chay đông lạnh (thường gọi là "gà" chay), thái miếng, xào với 1 muỗng canh muối hoặc nước mắm chay nguyên chất (làm từ đậu nành). Để sang một bên.

Nấu 2 chén nước, khi sôi cho 1 muỗng canh bột nêm vào. Cho 2 chén miến đã ngâm mềm vào nồi. Cho gà chay vào. Nêm lại cho vừa khẩu vị, rồi nhanh tay tắt bếp. Dọn trong tô. Trang hoàng với chút ngò thái nhỏ và tiêu.

Tháng 10 cổ động ăn chay đã sắp qua, nhưng tháng thuần chay tháng 11 lại nối tiếp với nhiều hy vọng cho một bầu không khí hòa bình hơn giữa loài người và loài vật.